عربی کنکور را چگونه بخوانیم ؟؟؟

نویسنده:admin تاریخ:۱۳ دی ۱۳۹۵ دسته بندی:مشاوره تحصیلی بازدید:46 بازدید

عربی کنکور را چگونه بخوانیم ؟؟؟

🔺برگرفته از کانال سنجش🔻

تنها درس داوطلبان گروه های علوم گروه آزمايشي علوم ریاضی و فني، علوم تجربي و هنر که در سال چهارم تدریس نمی شود و در آزمون سراسری از آن، سؤال طرح می‌گردد، درس عربی است؛ از همین رو، عده های از داوطلبان اين گروه هاي آزمايشي، زمان لازم را برای مطالعه و آماده شدن براي این درس، اختصاص نمی‌دهند و در نتیجه در آزمون سراسری درصد خوبی را کسب نمی‌کنند.
از سوی دیگر، این درس برای داوطلبان علوم انسانی اهمیتی دو چندان دارد؛ زیرا دانش آموزان علوم انسانی در آزمون سراسری، عربی عمومی و اختصاصی دارند و در واقع از این درس، دو مجموعه سؤال )یکی عمومی و یکی تخصصی( برای داوطلبان علوم انسانی طرح می‌شود.
آنچه می‌خوانید، تجربه داوطلبان داراي درصدهای خوب در درس مورد نظر بوده است و حکم قطعی نیست؛ به عبارت دیگر، شاید شما از شیوه دیگری بهره ببرید و موفق نیز بشوید، و اگر شما با درس مورد نظر مشکلی ندارید، نباید نحوه مطالعۀ خود را تغییر دهید یا شاید شیوه مطالعه یک رتبه برتر با توجه به مهارت و سطح آمادگی شما، نتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. در این شماره، به نحوه مطالعه درس عربی از زبان چند رتبه برتر می‌پردازیم:

🔺محمد امین روانبخش
رتبه ۲ گروه آزمايشي علوم تجربي آزمون سراسري ۹۵ ، عربی ۱۰۰ درصد:

متن در سهای کتاب درسی را با دقت می‌خواندم؛ چون اسکلت‌بندی سؤال‌های آزمون سراسری از کتاب درسی است و لغات آخر کتاب را نیز با دقت می‌خواندم. در کل، چون سال دوم و سوم خوب کار کرده بودم، برای این درس وقت زیادی نمی‌گذاشتم و بیشتر تست می‌زدم.🔻

🔺سید شایان پور میر بابایی
رتبه ۱ گروه آزمايشي علوم تجربي آزمون سراسري ۹۳ ،
عربی ۷/ ۹۴ درصد:

به نظر من، عریی یک مجموعه قواعد دارد که خواندنی است و در ابتدا باید به این قواعد مسلط شد و سپس تست کار کرد. این قواعد حتی در مبحث ترجمه هم مهم است. من برای عریی از سال دوم به طور جدی شروع به مطالعه کردم، اما تسلطم را در سال سوم به دست آوردم و سال چهارم بیشتر تست میزدم.🔻

🔺زهره بابایی
رتبه ۱۳ گروه آزمايشي علوم انسانی آزمون سراسري ۹۴ ، عربی
اختصاصی ۱۰۰ درصد:

از سال دوم به صورت جدی عریی را براي آزمون سراسری خواندم. ابتدا قواعد را
)همراه با پیش‌خوانی( به صورت کامل در کلاس یاد می‌گرفتم و سپس تمرین‌های کتاب را به طور کامل حل و تمام متن دروس و گزاره های داخل تمرین‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردم و این روند را تا پایان سال آزمون سراسري ادامه دادم و بعد از کتاب، برنامه حجیمی برای تست زدن طراحی کردم؛ به طوری که اکثر کتاب های تست موجود در بازار را چند بار حل کرده بودم؛ البته کتاب درسی همیشه برای من اولویت داشت و عریی سه سال دبیرستان من آن قدر نوشته شده و سیاه است که قابل خواندن مجدد نیست، و حتی تمام جمله‌ های جزوه دبیرم را تجزیه و تحلیل کردم و مجبور شدم كه دوباره جزوه جدیدی را تهیه کنم.🔻

🔺مجتبی جعفری مسلم
رتبه ۱۳۸ گروه آزمايشي علوم انسانی آزمون سراسري ۹۳ ، عریی عمومی
۸۰ درصد و عربی اختصاصی ۷/ ۸۱ درصد :

ابتدا قواعد درس را از روی جزوه یا کتابهای کمک درسی مطالعه و سپس همان قواعد را در دفتر جداگانه خلاصه نویسی و در نهایت تست زنی را شروع می‌کردم. تست‌ها را در طول هفته تقسیم می‌کردم؛ به طوری که هر روز یک یا نیم ساعت از مطالعه خود را به تست‌زنی عربی اختصاص می‌دادم، یعنی همه تست‌ها را در یک روز تمام نمی‌کردم؛ زیرا این عمل، هم باعث خستگی ذهن و زده شدن از درس عربی و هم باعث یادگیری ناقص آن درس می‌شود. این شیوه که من هر روز در
برنامه مطالعاتی‌ام تست زنی عربی داشته باشم، باعث می‌شد که من هر روز قواعد را مرور کنم و با آرامش تمام، ریز به ریز نکات را تحلیل کنم و ۹۹ درصد نکات همان درس را یاد بگیرم و سپس تمام نکات مهمی را که در پاسخنامه تشریحی تست‌ها وجود دارد، در دفترچه‌ای جداگانه یادداشت می‌کردم و این دفترچه را همیشه همراه خود داشتم و در اوقاتی که داخل ماشین بودم یا در وقت‌های تلف شده، آن نکات را مرور می‌کردم. بعد از آنکه همه تست‌ها را زدم و بر قواعد مسلط شدم، این قواعد و نکته‌ های آن را روی قرآن کریم تمرین کردم؛ برای مثال، در مبحث اعلال، فعل‌های معتل را از روی قرآن پیدا نموده و نوع فعل معتل و نوع اعلالی را که در آن صورت گرفته است مشخص کردم. این تمرین و تکرار باعث شد که بیشتر و بیشتر بر مباحث درس عربی مسلط شوم.🔻

🔺قسمت دوم🔻

🔺علی ولایی
رتبه ۱ گروه آزمايشي علوم انسانی آزمون سراسري ۹۳ ، عربی عمومی
۸۹/۴ درصد و عربی اختصاصی ۱۰۰ درصد :

در عریی پایه ام ضعیف نبود و به خاطر علاقه‌ام به این درس ، مطالعه آن برایم سخت نبود؛ هر چند که در درک مطلب کمی مشکل داشتم؛ چون معتقدم که سؤال‌های این بخش کمی سلیقه ای است. در کل، تمام دروس، بخصوص درس‌های تفهیمی مثل عربی یا ریاضی، را روز خوانی می‌کردم؛ یعنی همان روز که معلم درس می‌داد، زمانی را در خانه برای مطالعه آن دروس اختصاص می‌دادم.🔻

🔺تارا فرسادفر
رتبه ۱ گروه هنر آزمون سراسري ۹۳ ، عربی ۱۰۰ درصد:

به نظر من، درس عربی با تمرین زیاد جواب می‌دهد. برای فراگيري این درس، ابتدا قواعد را میخواندم و بعد با تست زدن نکته‌ها را در ذهنم تثبیت می‌کردم؛ حتی ترجمه را هم با تست زدن در ذهنم تثبیت می کردم؛ البته در درک مطلب تا فروردین مشکل داشتم، اما بعد از تعطیلات نوروزی، وقت زیادی روی درک مطلب گذاشتم و در این بخش هم مسلط شدم.🔻

🔺نگین یغمایی
رتبه ۲ گروه آزمايشي علوم ریاضی و فني آزمون سراسري ۹۳ ، عریی
۸۵ درصد:

بعد از امتحانات نهایی نیز سؤال های عربی همه آزمون‌هاي سراسری سال‌های اخیر را حل کردم و هر روز یک آزمون سراسري عربی می‌دادم و یک درک مطلب کار می‌کردم. در طی سال هم با آزمون‌های آزمایشی که در آنها شرکت می‌کردم، جلو می‌رفتم.🔻

🔺امید شمس اللهی
رتبه ۲ گروه آزمايشي علوم انسانی آزمون سراسري ۹۳ ، عریی عمومی
۱۰۰ درصد و عربی اختصاصی ۷/ ۸۶ درصد:

سال چهارم هم دبیرمان تمام تست های آزمون‌هاي سراسری و آزاد ۱۰ سال اخیر را سر کلاس می‌آوردند و هر جلسه دو مجموعه کامل تست می‌زدیم و ایشان هر تستی را که می‌دیدند مشکل است، توضیح می‌دادند و قواعد عربی مرتبط با آن سؤال را دوره می‌کردند.🔻

🔺الهام حبی بزاده
رتبه ۴ گروه آزمايشي علوم انسانی آزمون سراسري ۹۳ ، عربی عمومی ۷/ ۹۰
درصد و عربی اختصاصی ۹۵ درصد:

تابستان منتهی به سال چهارم، عربی را شروع کردم. ابتدا هر مبحث را می‌خواندم و سپس برای آن، تست می‌زدم. از مهرماه به بعد، مطالعه عربی ام محدود به گوش دادن در سر کلاس شد و هر دو روز یک بار هم تست می‌زدم. از بهمن ماه، آزمون‌هاي سراسري عربی چهار گروه آزمایشی دیگر را زدم )فقط تس تهای عربی گروه آزمایشی خودم را در این زمان نزدم(؛ یعنی هر روز در مدت ۳۰ دقیقه، دو مجموعه از تست‌هاي عربي را تا آزمون سراسري پاسخ می‌دادم و تا اسفند ماه همه تست‌ها را زده بودم.🔻

🔺علی عجم
رتبه ۲ گروه آزمايشي علوم تجربي آزمون سراسري ۹۲ ، عربی
۹۴/۷ درصد :

مشخص است که اگر سال دوم و سوم را خیلی خوب خوانده باشی، سال چهارم مشکلی نخواهی داشت. من چون به عربی نسبتاً مسلط بودم، اوایل سال چهارم نگاهی گذرا به نکات قواعد عربی کردم و بعد از آن فقط تست می‌زدم. شاید بتوانم بگویم که از آبان ماه به بعد لای کتاب عربی را باز نکردم، اما زیاد تست می‌زدم.🔻

🔺روژان ربانی
رتبه ۷ گروه آزمايشي علوم ریاضی و فني آزمون سراسري ۹۲ ، عربی ۹۶ درصد:

متن کتاب‌ها را به طور کامل تجزیه و ترکیب می‌کردم. سال چهارم در ابتدا خیلی روی لغت کار نمی‌کردم، اما دو سه ماه آخر، روی لغت وقت گذاشتم. برای تست هم فقط تست‌های آزمون سراسری را کار کردم و سراغ کتاب‌های کمک آموزشی و تست‌های متفرقه نرفتم. به داوطلبان هم پیشنهاد می‌کنم که اگر در قواعد عربی ضعیف هستند، کل گزینه های سؤال های آزمون سراسری سال‌هاي گذشته را تجزیه و ترکیب کنند.